Τρίτη 15 Νοεμβρίου 2011

syllabus μαθήματος

Περιγραφή
Κατά το τρίωρο του μαθήματος δημιουργείται ένα εργαστήριο κοινής ανάγνωσης και ερμηνείας από όλους τους συντελεστές του. Το μάθημα έχει ως σημείο εκκίνησης τις Ελεγείες του Ντουίνο του Ράινερ Μαρία Ρίλκε. Με κέντρο τα ποιήματα αυτά θα εξεταστούν κείμενα που αφορούν το ζεύγος εαυτός- κόσμος, ή αλλιώς θέμα και φόντο, εαυτός και άλλοι, φωνή και περιβάλλων ήχος, υποκείμενο και χώρος ή πεδίο. Ο κάθε συμμετέχων πρέπει να δημιουργήσει το δικό του ημερολόγιο ανάγνωσης που θα εκτείνεται σε όλο το εξάμηνο και θα περιέχει μία σειρά κειμένων και αποσπασμάτων και τον σχολιασμό τους.
Η ανάγνωση λογοτεχνίας είναι η μία συνιστώσα του μαθήματος που εμπλουτίζεται με την δεύτερη συνιστώσα, την ποιητική του χώρου. Η ποιητική εννοείται ως λογοτεχνική θεωρία, ως το ερώτημα του πώς κανείς ποιεί μία λογοτεχνική κατασκευή. Εξετάζεται το ερώτημα του πώς δομείται ο λόγος και πώς η θεωρία αυτής της δόμησης ανά τις εποχές και από διαφορετικούς στοχαστές είτε επηρεάζεται από τον χώρο, είτε μπορεί να παραλληλιστεί με την δημιουργία χώρου και να την επηρεάσει. Μελετώνται παραδείγματα λογοτεχνικής θεωρίας, όπως και κείμενα λογοτεχνών, και συσχετίζονται με την χωρική κατασκευή.
Με αφορμή την εμβληματική θεώρηση της λογοτεχνίας ως μεταφορά ή ως μετωνυμία κατά τον Roman Jacobson θίγεται μέσα από κειμενικά παραδείγματα η σχέση του θέματος με το φόντο, του περιβάλλοντος με το υποκείμενο της δράσης και το ποιητικό υποκείμενο, του χώρου, της εποχής και του καιρού με το σώμα, όπως επίσης και η εστίαση στη λεπτομέρεια ή στο δρών υποκείμενο.


Άσκηση-Τελικό προϊόν-Τρόπος εξέτασης
Το τελικό ζητούμενο από το μάθημα είναι η δημιουργία ενός κειμένου από τον κάθε φοιτητή, καθώς κι ενός ηχητικού ντοκουμέντου σε συνεργασία με το ΕΠΕΟΤ.
Μέσω των δύο αυτών ζητείται ένα είδος επανακατασκευής του διπόλου Εαυτός-Κόσμος ερμηνεύοντας τα με κείμενο και ήχο. Θεωρείται δηλαδή στην άσκηση ότι ο «Κόσμος» (ή φόντο, περιβάλλον, χώρος) αναπαρίσταται από τον ήχο και ο «Εαυτός» (ή υποκείμενο/α) από την φωνή/ές που μιλούν μέσα από το κείμενο.

Μέθοδος
Κατά την διάρκεια του εξαμήνου οι φοιτητές θα συλλέξουν ήχους από την περιοχή των Παλιών και θα ηχογραφήσουν αναγνώσεις κειμένων.
Η σύνθεση των δύο ντοκουμέντων, καθώς και το καθένα χωριστά, θα παραδοθούν σε ένα τελικό cd. Μαζί με το cd θα παραδοθεί ένα τυπωμένο τεύχος. Το τεύχος είναι μαζί το ημερολόγιο ανάγνωσης και το τελικό παραχθέν κείμενο. Θα δοθεί ιδιαίτερη σημασία στον τρόπο εκτύπωσης ή γραφής (χώρος κειμένου).
Η τελική παρουσίαση του μαθήματος είναι μία συνολική performance απαγγελίας σε μία σειρά ειδικά επιλεγμένων τόπων.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου